
Belgelendirme ve Doğrulama
Esnek, Etkin ve Tamamlayıcı Çözümler
Belgelendirme ve Doğrulama
Genel Özet
Bu tebliğ; Türkiye’de faaliyet gösteren, sera gazı emisyon raporlarını doğrulayan kuruluşların yetkinlik, bağımsızlık ve tarafsızlık esaslarını, akreditasyon süreçlerini ve doğrulama yöntemlerini düzenler.
Doğrulama; işletmelerin sera gazı emisyon raporlarının Bakanlığa gönderilmeden önce yetkili ve akredite doğrulayıcı kuruluşlarca incelenip onaylanmasını kapsar.
Tebliğ, işletmelerin veri akış faaliyetleri, izleme planları, risk analizleri ve raporlama süreçlerinde şeffaflık, güvenilirlik ve doğruluk sağlamayı amaçlar.
Firmamız, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yayımlanan “Sera Gazı Emisyon Raporlarının Doğrulanması ve Doğrulayıcı Kuruluşların Akreditasyonu Tebliği” kapsamında yetkilendirilmiş doğrulayıcı kuruluş olarak hizmet vermektedir.
Ne Yapıyoruz?
- Sera gazı emisyon raporlarının doğrulanması: İşletmelerin hazırladığı yıllık emisyon raporlarını, Tebliğ'de belirtilen ilkeler doğrultusunda inceliyor ve doğrulama raporu sunuyoruz.
- Stratejik analiz ve saha ziyaretleri: Tesislerin faaliyetlerini yerinde değerlendirerek emisyon verilerinin doğruluğunu teyit ediyoruz.
- Risk ve veri analizi: Raporlardaki olası hataları ve veri tutarsızlıklarını tespit ederek güvenilirlik sağlıyoruz.
- TÜRKAK akreditasyonu: Tüm doğrulama faaliyetlerimiz, Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) tarafından belirlenen ulusal ve uluslararası standartlara uygun şekilde yürütülmektedir.
Neden Önemli?
Bu hizmet, Türkiye'nin iklim politikaları doğrultusunda:
- Ulusal sera gazı emisyonlarının şeffaf ve güvenilir şekilde izlenmesini sağlar.
- Avrupa Birliği uyum sürecinde çevresel yükümlülüklerin yerine getirilmesine katkı sunar.
- İşletmelerin çevresel performansını belgeleyerek sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasına yardımcı olur.
Kimler İçin?
- KİK’e tabi tesisler (Kapsamlı İzleme Kuralları altında yer alan sanayi tesisleri)
- Enerji, üretim, tarım ve atık yönetimi sektörlerinde faaliyet gösteren işletmeler
- Sera gazı emisyonlarını raporlamakla yükümlü kuruluşlar
Sera Gazı Emisyon Raporlarının Doğrulanması Ve Doğrulayıcı Kuruluşların Akreditasyonu Tebliği’ne göre;
Doğrulayıcı kuruluşların nitelikleri
(1) Doğrulayıcı kuruluşların;
a) Türkiye’de kurulmuş kurum veya kuruluş olması,
b) Bütün faaliyetlerden ve iletişimden sorumlu bir “sorumlu müdür” görevlendirmesi,
c) Sorumlu müdüre bağlı ve kalite yönetiminden sorumlu bir “kalite yöneticisi” görevlendirmesi,
ç) Tebliğin EK-2’sinde yer alan niteliklere sahip doğrulama faaliyetini yürütecek en az üç baş doğrulayıcı personeli tam zamanlı istihdam etmesi,
d) Yönetmelik kapsamında doğrulama faaliyetini gerçekleştirebilecek ölçüde yönetim yapısına, gerekli teknik donanıma, belge ve kayıt düzenine sahip olması, gerekli yönetim ile yönetim sistemine ilişkin yapıyı ve yazılı politikalarını oluşturmuş olması,
e) Bu Tebliğ kapsamında istihdam edilen tüm personelin tebliğin EK-2’sinde verilen nitelikleri haiz olması,
f) Ticaret sicil gazetesinde yer alan faaliyet kapsamında veya “amaç ve konu” başlığı altında sera gazı emisyonlarının doğrulanması işine ilişkin ifadelerin yer alması,
zorunludur.
Doğrulayıcı kuruluşlara ilişkin genel hususlar
(1) Doğrulayıcı kuruluş, bir sera gazı emisyon raporunun önemli hatalar içermediği sonucuna makul bir güvenle varan bir doğrulama raporu sunmak amacıyla doğrulama işlemlerini ve bu Tebliğde istenilen diğer faaliyetleri yürütür.
(2) Doğrulayıcı kuruluş, sera gazı emisyon raporundaki bilgilerin önemli hatalı bildirimler içermesine neden olabilecek durumların var olabileceğini varsayarak, profesyonel sorgulayıcı bir tutumla ve elde edilen bulguları titizlikle değerlendirerek doğrulamayı planlar ve yürütür.
(3) Doğrulayıcı kuruluş, doğrulamayı kamu yararı gözeterek, işletmeden ve Bakanlıktan bağımsız olarak yürütür.
(4) Doğrulayıcı kuruluş, sera gazı emisyon raporunda yer alan bütün bilgileri dikkate alarak, rapor edilen toplam emisyon verisini destekleyici açık ve nesnel kanıtları işletmeden temin etmek ve doğrulama kayıtlarına eklemekle yükümlüdür.
(5) Doğrulayıcı kuruluş, işletmenin İzleme ve Raporlama Tebliğine aykırı davrandığını tespit ederse, ilgili izleme planı Bakanlık tarafından onaylanmış olsa bile tespit ettiği uygunsuzlukları doğrulama raporunda belirtir.
(6) İzleme planına ilişkin gerekli onaylar Bakanlıktan alınmamışsa, doğrulayıcı kuruluş işletmeye bu yükümlülüğünü hatırlatır.
(7) Doğrulayıcı kuruluş, doğrulama işlemlerini onaylanmış izleme planına uygun hale getirir, yürütür ve gerekirse tekrarlar.
(8) İzleme planı için Bakanlık onayı, doğrulama raporunun sunulmasından önce alınmamış ise, doğrulayıcı kuruluş bu durumu doğrulama raporunda belirtir.
Tarafsızlık ve bağımsızlık
(1) Doğrulayıcı kuruluş, işletmeden bağımsız ve doğrulama faaliyetlerini yürütürken tarafsız olmak zorundadır.
(2) Doğrulayıcı kuruluş veya tüzel kişiliğinin bir parçası; bir işletme, bir tesisin sahibi veya bir tesisin sahipliğinde olamaz. Doğrulayıcı kuruluş, ortak sahiplilik, ortak yönetim, ortak idare, ortak personel, kaynak paylaşımı, ortak muhasebe, ortak sözleşmeler ve pazarlama yolu ile bir bağ içerisinde olduğu tesis için doğrulama faaliyetlerini yürütemez.
(3) Doğrulayıcı kuruluşun tüzel kişiliği, ortakları, yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile yöneticileri bir işletme veya tesis ile son üç yıl içerisinde, bu Tebliğ kapsamındaki doğrulama faaliyetleri ve dördüncü fıkrada verilenler hariç olmak üzere ticari bir ilişki içerisine girmiş ise doğrulayıcı kuruluş bu işletme veya tesis için doğrulama faaliyetlerini yürütemez.
(4) Ulusal ve uluslararası standartlarla belirlenen uygunluk değerlendirme şartlarına ve esaslarına göre tarafsız ve bağımsız olarak yürütülen ve TÜRKAK tarafından veya Uluslararası Akreditasyon Forumu, Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon Birliği ve Avrupa Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanınma anlaşmalarına imza atmış akreditasyon kuruluşlarınca akredite edilmiş her türlü üçüncü taraf belgelendirme, muayene, gözetim, kalibrasyon, standartlara uygunluk değerlendirmesi, laboratuvar hizmetleri ve kamuya açık eğitim faaliyetleri üçüncü fıkra kapsamında tarafsızlık ve bağımsızlık ilkesine aykırı ticari ilişki olarak değerlendirilmez.
(5) Doğrulayıcı kuruluşun, fiili veya olası bir menfaat çatışması içinde olan ve bu Tebliğ kapsamında görev yapan personeli, bu durumun söz konusu olduğu işletme veya tesise ait sera gazı emisyon raporunun doğrulamasında görevlendirmesi yasaktır.
(6) Doğrulayıcı kuruluş; nesnelliğini, bağımsızlığını ve tarafsızlığını koruyacak şekilde yapılanmış olmak ve doğrulama işlemlerini yürütecek bağımsız bir birim kurmak zorundadır. Doğrulama faaliyetleri sadece bu birim tarafından yürütülür.
(7) Doğrulayıcı kuruluş, personelinin veya faaliyetlerinin, doğrulamanın gizliliğini, nesnelliğini, bağımsızlığını ve tarafsızlığını etkilemesini önleyecek tedbirleri alır.
(8) Doğrulayıcı kuruluş, doğrulama raporunun hazırlanmasını veya bağımsız gözden geçirilme süreçlerine ilişkin iş ve işlemleri başka bir kişi, kurum veya kuruluş aracılığı ile gerçekleştiremez ve bu görevlerini devredemez.
(9) Doğrulayıcı kuruluşların, bu maddede yer alan hükümlerin kendi içinde uygulanmasını temin etmek üzere kurallar oluşturması ve bu Tebliğ kapsamında istihdam edilen tüm personel sözleşmelerine bu maddeye aykırı durumların ortaya çıkması sonucunda kendilerine uygulanacak tedbirlere ilişkin hükümler koyması zorunludur.
(10) Doğrulayıcı kuruluşların, bu Tebliğ hükümlerine aykırı davranan bir personeli tespit etmesi durumunda, bu durumu beş iş günü içerisinde TÜRKAK’a ve Bakanlığa bildirmesi zorunludur.
(11) Kamu kurum ve kuruluşları ile üniversitelerin kuruluş kanunlarında yer alan görev ve faaliyetleri, tarafsızlık ve bağımsızlık ilkesi çerçevesinde ayrıca değerlendirilir.
(12) Doğrulayıcı Kuruluş tarafından, istihdam edilen doğrulama ekibinin son üç yıl içinde danışmanlık yaptığı tesislerde doğrulama ekibi içerisinde görevlendirilmeleri tarafsızlık ilkesine aykırıdır.
(13 Bu Tebliğ kapsamındaki doğrulama faaliyetleri, kanunla verilmiş ölçüm kalibrasyon ve benzeri işlemlerin yürütülmesine dair sorumluluklar ile TÜRKAK tarafından akreditasyon hizmeti verilmeyen ISO/IEC 17029 standardı kapsamında yapılan doğrulama faaliyetleri söz konusu ticari ilişki kapsamına girmez.